Monday, April 16, 2012

Habis Meta

Kenapa kita tak pernah nampak orang yang setia depan mata kita?
maksud saya, orang yang sentiasa ada dengan kita bila kita susah, sedih dan takut.
saat tatkala kita sudah hilang rasa kebal di mana kita mula rasa patah-patah?
Kenapa? Saya sendiri buta untuk melihat orang-orang tersebut.
bukan apa, memang saya rabun tapi itu rabun fizikal, hati saya yang tak pernah sampai nak menghargai orang yang sentiasa bersama saya.
Dan bila dia hilang dari pandangan mata ini,
saya baru rasa kehadirannya bila saya rasa kehilangan.
Tapi saya lagi malang sebab sering puja-puja orang yang tak pernah pandang kita,
Kadang-kadang kita ni dibuatnya sebagai pengisi masa lapang, bila sudah rasa cukup, ditolak saya mentah-mentah.
Mana tidaknya, saya ni bukanlah seorang yang cantik, saya ni gemuk, tak pandai masak dan tak pandai dalam pelajaran juga. Saya ni serba kekurangan, kalau orang tak pandang saya, mungkin ini sebagai alasan paling rasional sekali.
Bila saya terlampau memujanya, saya minta lebih tapi saya tak layak, saya bukan dalam hot list.
Saya rasa mcm, ahhhh.. seperti aku yang inginkan semuanya. tapi kalau hanya sebelah pihak saja yang berat, tak menjadi juga, nanti saya juga yang makan hati berulam jantung.
Nasiblah, kisah hati kita kini dah temui jalan mati,
bukan saya yang layak menjadi yang dirindui,
bukan saya yang layak jadi yang ingin berada dalam fikirannya.
Nak berpatah balik, mungkin tak layak. Maka pegunlah hati ini, dibiar mati begitu sahaja.
Bila dah jadi sebegini, bila semua sudah mati, hati saya tekad untuk menyuruh saya supaya menjauh,
Menjauh kerana saya sudah tahu, saya ni bukan yang menjadi pilihan,
mungkin dengan kehadiran saya, saya bisa buat orang tersebut rasa serba-salah atau benci,
mungkin juga dengan tanpa kehadiran saya, hidupnya semakin tenang,

Oh, my love is unrequited

And I know it so well
I could play it by ear
Looking back at myself
While the violin plays
And blue is my tune
Another stitch to my wound
Another inch in this dwell
I know it all too well
When once again it's happening....
- Unrequited Love by Lykke Li

-----------> Lepas ini, harus lagi buka mata dan hati saya,
Saya akan berusaha untuk menghargai orang yang berada dengan saya sentiasa,
orang yang setia mengingati saya dengan kebaikan dan orang yang sentiasa memikirkan saya.
Tapi diri ini tak daya untuk mengejar kembali orang yang telah berlalu pergi dari hidup saya,
mereka mungkin akan menjadi sesuatu yang pernah dan memori dalam ingatan.

No comments:

Post a Comment